در این دوره مفاهیم اصلی و تصویر کلان و کلی سازوکارهای حکمرانی در سطح مقدمانی ارائه می‌شود. این دوره پیش‌نیاز ورود به برنامه یادگیری مبانی حکمرانی است. 

 

مخاطبان


مخاطبان این دوره عبارت‌اند از

  1. کارشناسان سازمان‌های حاکمیتی
  2. علاقه‌مندان به موضوعات جامعه و تحلیل مسائل کشور 

 

دستاوردهای موردانتظار


یادگیرندگان پس از گذراندن این دوره، چنین توانایی‌هایی خواهند داشت:

  1.  با مفهوم کامل و دقیق حکمرانی آشنا شده و تمایز سبک‌های حکمرانی را تشخیص می‌دهند. 
  2. با روش تحلیل مسائل کشور آشنا می‌شوند. 
  3. درستی تحلیل‌هایی که درباره مسائل کشور ارائه می‌شود و راه‌حل‌های آنها را به‌طورکلی تشخیص می‌دهند.
  4. با عملیات حکمرانی به‌طورکلی آشنا می‌شوند.
  5. می‌توانند نقش خود را برای مشارکت در حکمرانی پیدا کنند. 

 

محتوای دوره


محتوای دوره در جدول زیر معرفی شده است. 

 

ردیف

عنوان

محتوا

1 کلیات حکمرانی مفهوم رفتار، روش‌های تنظیم رفتار سامانه‌های انسانی، اهمیت و نقش حکمرانی، سطوح مسائل کشور، تحلیل چند مورد از مسائل و راه‌حل‌ها، ویژگی‌های کیفیت
2 چارچوب حکمرانی عملیات حکمرانی، کیت حکمرانی
3 سازوکارها و برنامه‌ها تحلیل چند مسئله در یکی از بخش‌های جامعه (مانند اقتصاد، اجتماع، سیاست، سرزمین، فرهنگ، علم‌وفناوری، سلامت و ...) بررسی تطبیقی چند سازوکار بهینه با سازوکارهای جاری، نقشه راه کشور
 4 سازوکارهای حاکمیت مسئولیت‌ها و اختیارات حاکمیتی، مأموریت‌های سازمان‌های حاکمیتی، مسئولیت‌های مردم و صاحب‌نظران در حکمرانی، سبک‌های حکمرانی،

 

 

مدت برنامه


برنامه به‌صورت فشرده در مدت 2 روز (16 ساعت) و به صورت عادی در مدت 1 ماه (4 جلسه در 4 هفته) انجام می‌شود.

 

فرایند یادگیری


 فرایند یادگیری در هر دوره، بسته به نوع محتوا شامل چنین مراحلی است:

  1. محتوا دوره‌ها به صورت‌های زیر در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرد تا پیش از جلسات آموزشی مطالعه شوند:
    • تشریح به زبان ساده: محتوا به زبان ساده و در قالب‌هایی صوتی و تصویری ارائه می‌شود.
    • راهنمای یادگیری: شامل سؤالات پیش‌مطالعه، هدایت خواندن، واژگان کلیدی، خلاصه‌های بخش‌بندی شده، سؤالات بعد از مطالعه، تمرین‌ها و فعالیت‌های تکمیلی
    • متن اصلی: متن اصلی برای مطالعه به طور عمیق مطالعه می‌شود.
    • محتواهای جانبی: بررسی‌های تطبیقی، پرسش‌های متداول و نقشه‌های ذهنی و موردنگاری‌ها برای تحلیل دقیق‌تر محتوا ارائه می‌شود.
  2. جلسات آموزشی 
    • جلسات آموزش به‌صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌شود.
    • استاد درس را در یک‌سوم مدت جلسه ارائه داده و ادامه جلسه به‌صورت پرسش‌وپاسخ یا تحلیل چند مورد برگزار می‌شود. 
آخرین تغییر: سه‌شنبه، 7 اکتبر 2025، 8:16 AM