معرفی
نیازمندیهای تکمیل
در این دوره مفاهیم اصلی و تصویر کلان و کلی سازوکارهای حکمرانی در سطح مقدمانی ارائه میشود. این دوره پیشنیاز ورود به برنامه یادگیری مبانی حکمرانی است.
مخاطبان
مخاطبان این دوره عبارتاند از
- کارشناسان سازمانهای حاکمیتی
- علاقهمندان به موضوعات جامعه و تحلیل مسائل کشور
دستاوردهای موردانتظار
یادگیرندگان پس از گذراندن این دوره، چنین تواناییهایی خواهند داشت:
- با مفهوم کامل و دقیق حکمرانی آشنا شده و تمایز سبکهای حکمرانی را تشخیص میدهند.
- با روش تحلیل مسائل کشور آشنا میشوند.
- درستی تحلیلهایی که درباره مسائل کشور ارائه میشود و راهحلهای آنها را بهطورکلی تشخیص میدهند.
- با عملیات حکمرانی بهطورکلی آشنا میشوند.
- میتوانند نقش خود را برای مشارکت در حکمرانی پیدا کنند.
محتوای دوره
محتوای دوره در جدول زیر معرفی شده است.
|
ردیف |
عنوان |
محتوا |
| 1 | کلیات حکمرانی | مفهوم رفتار، روشهای تنظیم رفتار سامانههای انسانی، اهمیت و نقش حکمرانی، سطوح مسائل کشور، تحلیل چند مورد از مسائل و راهحلها، ویژگیهای کیفیت |
| 2 | چارچوب حکمرانی | عملیات حکمرانی، کیت حکمرانی |
| 3 | سازوکارها و برنامهها | تحلیل چند مسئله در یکی از بخشهای جامعه (مانند اقتصاد، اجتماع، سیاست، سرزمین، فرهنگ، علموفناوری، سلامت و ...) بررسی تطبیقی چند سازوکار بهینه با سازوکارهای جاری، نقشه راه کشور |
| 4 | سازوکارهای حاکمیت | مسئولیتها و اختیارات حاکمیتی، مأموریتهای سازمانهای حاکمیتی، مسئولیتهای مردم و صاحبنظران در حکمرانی، سبکهای حکمرانی، |
مدت برنامه
برنامه بهصورت فشرده در مدت 2 روز (16 ساعت) و به صورت عادی در مدت 1 ماه (4 جلسه در 4 هفته) انجام میشود.
فرایند یادگیری
فرایند یادگیری در هر دوره، بسته به نوع محتوا شامل چنین مراحلی است:
- محتوا دورهها به صورتهای زیر در دسترس دانشجویان قرار میگیرد تا پیش از جلسات آموزشی مطالعه شوند:
- تشریح به زبان ساده: محتوا به زبان ساده و در قالبهایی صوتی و تصویری ارائه میشود.
- راهنمای یادگیری: شامل سؤالات پیشمطالعه، هدایت خواندن، واژگان کلیدی، خلاصههای بخشبندی شده، سؤالات بعد از مطالعه، تمرینها و فعالیتهای تکمیلی
- متن اصلی: متن اصلی برای مطالعه به طور عمیق مطالعه میشود.
- محتواهای جانبی: بررسیهای تطبیقی، پرسشهای متداول و نقشههای ذهنی و موردنگاریها برای تحلیل دقیقتر محتوا ارائه میشود.
- جلسات آموزشی
- جلسات آموزش بهصورت حضوری یا مجازی برگزار میشود.
- استاد درس را در یکسوم مدت جلسه ارائه داده و ادامه جلسه بهصورت پرسشوپاسخ یا تحلیل چند مورد برگزار میشود.
آخرین تغییر: سهشنبه، 7 اکتبر 2025، 8:16 AM